Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.

fredag 8 juni 2012




Själens vara
Och inte vara
Långt därinne
Är allt annat lugnt

Vredens raseri ger hals med våldsam kraft
Greppar
Suger tag
Sliter ut smärtans hjärta
Med ett rovdjurs fasansfulla skrik
Slungar ut och ner i avgrundens svarta hål
Ut i den svarta natten

Där blir smärtans hjärta kvar
Blödande
Pulserande
Och krossat

Krypande försöker själens vara
Och inte vara
Långt därinne
Desperat gripa tag om smärtans hjärta
Sätta det på plats igen
I tomhetens gapande bröst

Nej, smärtans hjärta kan fan inte dö nu


/M

8 kommentarer:

  1. Hjärtat dör inte. Det blir bara lite fnasigt i kanterna. En dag upptäcker du att det är fullt fungerande fast att du trodde motsatsen.

    Puss på ditt trasiga hjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet - Jag vet. Jag tror jag vet det.
      Jag hoppas jag har modet att öppna upp det igen.
      Rent.

      Kram, du fina pussgurka.


      /Marie

      Radera
  2. Men kanske lite ärrat... Vilket i och för sig inte är så lite.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Znogge - Kanske kan ärren stärka mig i framtiden.

      Kram!


      /Marie

      Radera
  3. Varför kan det inte dö? Vad menas med smärtans hjärta? Kan det bytas ut mot glädjens hjärta? Dör det då när det byter skepnad? Men vem är jag utan mina gamla tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann - Åh, jag vet inte vad jag ska skriva. Svårt.
      Jag tror våra hjärtan kan bytas ut till det mesta.
      Skepnader av olika slag lämnar vi ju ut i lagom portioner, eller inte.

      Som barn hade jag en slags "gudstro". Om det nu finns en sådan...
      Du vet, barnets tro som är så enkel, där det varken finns synd eller straff,
      utan bara en massa godhet, bor kvar inom mig. I alla fall en del..
      Kanske det är därför som jag envist kämpar för att hålla kvar det renaste som finns - hjärtat.

      Det gör så oerhört ont att förlora det...

      Tycker om ditt huvud.


      /Marie

      Radera
  4. Jag tror också på rena hjärtan. På det som är gott. Har upptäckt att det trots allt bor en liten Buddha i mej, jag behöver bara ge hen lite mer plats. Du kommer inte att förlora ditt hjärta. Ditt hjärta är ditt. Smärtan vrider oss som trasor ibland men vi går inte av. Vi blir starkare. Vi lär. Men rena hjärtan för mej är öppna. Det är de stängda och rädda som förtvinar. Det är min övertygelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ann - Rent hjärta är något av det bästa människan kan ha.
      Mitt hjärta är mitt - en del av "honom" - det bästa jag någonsin haft.

      Öppna ditt hjärta, säg till människor - öppna ditt hjärta - och din själ är ren.

      Puss på kind, du rena "Buddha".



      /Marie

      Radera

 
coolphotoblogs - listed
coolphotoblogs My profile

Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.