Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.

måndag 11 maj 2009




Mellan den 7:e och 9:e maj anländer kungen av alla fåglar vår dalgång.

Sena kvällar, tidiga morgnar och om natten kan jag höra deras skönsång
med ett sagolikt smackande och pussande ljud som sjunger så högt att det inte går att ta miste.
Någon gång försöker jag följa ljudet - jag vill kunna se. Det blir tvärstopp så fort jag börjar närma mig och det blir knäpptyst.
En liten oansenligt fågel, endast sedd på bild. Fascinerande är att de kommer hela vägen från Afrika, är bland de sista som kommer och är de första att återvända någon gång i september. När alla andra fåglar tystnar och "somnar" in på natten då kommer dom igång.


Intill vårt hus står Kaprifolbusken i full blom, med en ljuvlig doft så stark att den tar överhanden av allt annat. Vår Kaprifol doftar som bäst nattetid. Den kombinationen tillsammans med den lilla skönsjungande Näktergalen är så underbart och en lisa för själen.


/M







Inga kommentarer:

 
coolphotoblogs - listed
coolphotoblogs My profile

Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.