Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.

onsdag 23 december 2009




Häromdagen läste jag en berättelse om en liten flicka på fem år
och ett paket till hennes mamma, inslaget i det finaste av papper...

Jag kunde till slut inte se av alla tårar som bara kom.
Jag blev så rörd.

Nu i juletider blir det stress.
Idag på självaste lille julafton är de sista ute och letar sig
förvirrade efter de sista klapparna. Vi handlar som aldrig förr.
Klappar som vi faktiskt inte behöver.
Det är bra mycket länge sedan jag brydde mig om de där
klapparna och önskade till mig själv.
Sura miner från bortskämda barn när de inte får vad de vill ha.
Bortskämda barn som alltmer trånar efter rena penningar...

För de kan ju själv... Köpa alltså.

Jag tänker på alla familjer som inte har den möjligheten
att ge till sina barn av en eller flera anledningar.
Jag tänker på er som har mist era arbeten.
Jag tänker på er utan skyddsnät som är förpassade ut i kylan.

Utdrag från den där berättelsen...

"Den är till dig, mamma.
Vet du inte unga dam, att när du ger bort en present är det
meningen att det skall vara något i paketet?
Hon hade tårar i sina ögon och sa;
Men, mamma, den är inte tom!
Jag blåste kyssar i den tills den blev full.
En kort tid senare tog en olycka dotterns liv, och det sägs
att mamman behöll den gyllene asken bredvid sängen
för resten av hennes liv. När hon helst kände sig nere
eller mötte svårigheter öppnade hon asken och tog ut en
inbillad kyss och mindes kärleken från barnet som hade
lagt kyssarna däri."

Någonstans där dog jag... Helt underbart!
Jag tror vi glömmer av oss vad allt egentligen handlar om.
Det är inte meningen att våra hjärtan ska blöda
endast i juletider. Låt det brinna hela året.
Våga visa kärlek och var inte rädd för att ta
kärleken till dig när den kommer i din väg.

Ha en riktigt, riktigt God Jul, alla.
Sköt om er och packa in många kyssar till era nära och kära...


/M

7 kommentarer:

  1. Och en god jul önskar jag dig, Marie. Var rädd om dig.

    SvaraRadera
  2. Lilla Blå - Så glad jag blev över att se dig hos mig... Ha det riktigt bra i jul och var rädd om dig också. Kram

    /Marie

    SvaraRadera
  3. Vackert!!! Både bild och text!!!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla, Robban för det.
    /Marie

    SvaraRadera
  5. Fin historia Marie, God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. God fortsättning på dig också, Kaffepulver.
    /Marie

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar sinnebild av vintern och dess sagovärld! Och vilken tänkvärd text i slösartid. Tack för nyårshälsningen och här kommer så klart en tillbaka till dig! Det här var en fin blogg att upptäcka så här sista dagen detta år!

    SvaraRadera

 
coolphotoblogs - listed
coolphotoblogs My profile

Copyright © Marie Rosenqvist 2009-2016. All rights reserved. Alla fotografier och texter tillhör Marie Rosenqvist om inget annat anges. All kopiering/publicering utan tillstånd är förbjuden.